sobota, 7 grudnia 2013

kotlety mielone

Sobotnie czary-mary, czyli tradycja z inwencją własną

Kiedy przychodzą takie dni jak dziś - za oknem śnieg i słońce przeplatane chmurami zawsze mam ochotę na coś, co kojarzy mi się z dzieciństwem. Z drugiej strony słońce przyniosło ze sobą przyjemną energię, którą dobrze byłoby spożytkować na tworzenie.

Postanowiłam dziś zrobić, to co lubimy oboje bardzo mocno - kotlety mielone. Ale żeby nie były to zwykłe kotlety mielone, to dodałam do nich składniki, które może nie w każdym domu są kojarzone z tą potrawą:)

Każdy ma swoje proporcje przy robieniu mielonych - jeden lubi dużo mięsa i bardzo zbite kotlety, drugi lubi jak kotlet jest w środku bardziej wilgotny. To, co sprawiło, że moje kotlety dziś smakowały inaczej niż zwykle, to nie proporcje, ale ciepłe mleko i śmietana:)
Ale po kolei:
Bułkę (białą wrocławską, taką jak za czasów dzieciństwa można było dostać, nie spulchnioną) zalałam ciepłym mlekiem i wodą (proporcje pól na pół). 
Do mięsa dałam:
- cebulkę (dziś posiekaną, zwykle mielę razem z mięsem), 
- wyciśnięte 3 ząbki czosnku, 
- posiekany pęczek kopru, 
- majeranek, sól, pieprz, 
- jajko
- 2 łyżeczki śmietany
Łapkami ugniotłam wszystko i dodałam zmiękczoną i odciśniętą bułkę. Następnie zostało już tylko uformowanie kotlecików, obtoczenie ich w bułce tartej i usmażenie.

Całości smaku dodały:
1. marchewka duszona na maśle i następnie w białym winie
 Marchew należy zetrzeć na grubej tarce. Na patelni rozgrzewamy masło i wrzucamy marchew. Dusimy na małym ogniu, by się nie przypaliła. Dodajemy szczyptę soli, pieprzu, cukru i tartego imbiru. Następnie, jak marchew jest już na wpół miękka, dodajemy białe wino (nie ma znaczenia jakie, korzystajmy z tego, co mamy w domu). Redukujemy wino i gotowe:)
2. pieczarki duszone na maśle z cebulką
Obrane i pokrojone w cząstki pieczarki wkładamy na rozgrzaną patelnię. jak woda odparuje, to dodajemy masło i dusimy. Dodajemy posiekaną w piórka cebulkę i podlewamy lekko wodą - dusimy około 7 minut. Jeśli jest taka potrzeba można w trakcie duszenia dodać trochę masła lub oleju. Posypujemy posiekaną zieloną pietruszką.
3. tłuczone ziemniaki z gałką muszkatołową
Do ciepłych, ugotowanych ziemniaków dodajemy pół łyżki masła, łyżkę śmietany, odrobinę mleka i gałkę muszkatołową. Gnieciemy ubijakiem aż będą gładką papką:)

Nieco inny smak dla urozmaicenia kulinarnej rutyny:) Zdjęcie nie zachwyca, ale smak owszem:)




Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Durszlak.pl Lista Blogów Kulinarnych